Ga Terug  

Notities

Templates (1.5) Het forum voor Joomla! Templates

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 6 juni 2013, 19:31   #1
danielg

Bedankjes gegeven: 0
Bedankjes ontvangen: 0
Standaard Afbeelding in background, alleen op home

Deze website heeft alleen op de homepagina 1 grote afbeelding: http://tinyurl.com/llbuvug

Op de overige pagina's verschijnt de normale template. Hetzelfde wil ik ook hebben voor http://tinyurl.com/nyfda5t. Dus home moet helemaal gevuld worden met de afbeelding en de overige pagina's moeten blijven zoals ze nu staan.

Kunnen jullie me aangeven hoe ik dit moet doen?
danielg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:05   #2
adje

adje's Avatar

Bedankjes gegeven: 196
Bedankjes ontvangen: 1.040
Standaard Re: Afbeelding in background, alleen op home

denk dat je met de bgmax module
http://extensions.joomla.org/extensi...1heCI7fQ%3D%3D
een heel eind kunt komen.
Je kunt die module alleen aan home toewijzen
Je moet dan wel het artikel in het home menu aanpassen
Zie www.anovo.nl
Daar staat nog wel een normaal artikeltje met een achtergrondkleur maar dat kan verdwijnen.
Ad
adje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 17:35   #3
danielg

Bedankjes ontvangen: 0

Hoi Adje,

Dank voor je bericht.

Ik heb de bgmax module geďnstalleerd. Alleen ik heb geen idee hoe ik nu alleen de afbeelding op home te zien krijg. De artikelen staan er nu ook nog, die wil ik helemaal weg. Net als op anovo.nl

Enig idee hoe ik dat kan doen?
danielg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2013, 17:51   #4
adje

adje's Avatar

je moet de module bgmax alleen toewijzen aan 'home'.
Verder heb ik nu een blanke component geinstalleerd die niets laat zien
http://extensions.joomla.org/extensi...l-layout/17363
Je kunt dan het 'home' menu item naar die component verwijzen.
Er is nog wel een langwerpig blokje te zien als je het venster verkleint. Hoe je dat moet wegkrijgen weet ik (nog) niet
Ad
Oud 7 juni 2013, 18:27   #5
Lianne

Lianne's Avatar

Leeftijd: 55
Bedankjes gegeven: 37
Bedankjes ontvangen: 247

Hoi Daniel,

Om rechts de headlines weg te krijgen moet je in Extensiebeheer > Modulebeheer de module Headlines opzoeken en deze openen. Je ziet dat linksonder het veld Menutoewijzing. Hier moet je 'Home' uitvinken (of aanvinken, in het geval dat ie niet is aangevinkt. Ik denk dat Home in het Hoofdmenu zit, afhankelijk van hoe je de installatie van joomla hebt gedaan.

Om het kruimelpad weg te krijgen doe je hetzelfde met de module Kruimelpad.

Het mooi verwijderen van de Home content is wat ingewikkelder. Het gemakkelijkst (maar niet helemaal ideaal) is om een artikel aan te maken met slechts uitsluitend een spatie. In Menubeheer ga je dan naar het menu-item Home, als menu-itemtype kies je Artikelen - 'Individueel artikel', vervolgens kies je in de rechterkolom het net gemaakte artikel. Zorg ervoor dat de titel op Verbergen staat (ook in Artikelbeheer) bij Artikelopties. Je houdt dat iets aan witruimte over.

Gezien de gecombineerde vraag volledige achtergrond - geen content zou ik het anders hebben opgelost, namelijk ervoor te zorgen dat de body van de homepage een eigen class krijgt. Zie hier deze documentatie. Met deze code zorg je ervoor dat de pageclass, die je in Menubeheer voor het menuitem Home instelt, kunt gebruiken in je css om zowel de fullscreen-achtergrond te geven als het gehele content-area volledig te laten verdwijnen. Je hebt dan geen module zoals BGMax nodig (eigenlijk te zwaar voor het doel van 1 achtergrond) en je kunt je homepage geheel naar je hand zetten. Zo zou je het superstrak kunnen krijgen, geheel core-Joomla, zonder niet-noodzakelijke aanvullende modules.

Nu, in ieder geval succes!

Groet,
Lianne

Laatst aangepast door Lianne : 7 juni 2013 om 18:36. Reden: Beetje gelijk getypt met Ad (maakt 'blank component' en BGMax overbodig en lost wit blok op op anovo.nl)

Met de Firefox-addon Firebug kun je gemakkelijk achterhalen hoe je het uiterlijk van je website verandert. Nieuwsgierig? Volg dan eerst even deze instructie over Firebug die elders op deze site is gepubliceerd.

Mooi & Functioneel | Webdesign & Media, voor betaalbare websites die ogen en werken
Lianne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 15:13   #6
webcat

webcat's Avatar

Bedankjes ontvangen: 7

Hoi Daniel,
je kunt een dergelijke homepage ook voor elkaar krijgen door wat kleine wijzigingen te maken aan je template. Je hebt dan niet de Blank Component meer nodig.

Tip: update deze oude joomla versie eerst voor je aan de slag gaat met template wijzigingen.

1. Maak een backup van je template bestanden.
2. Open /templates/beez_20/templateDetails.xml met iets van Notepad of TextPad of dreamweaver (geen Wordpad of Word!).
3. Zoek de regel op met
Code:
<fieldset name="advanced">
en voeg daaronder het volgende toe op een nieuwe regel:
Code:
<field name="system_output" type="radio" default="1" label="Show Component Area" description="Show component area or not." >
	<option value="0">No</option>
	<option value="1">Yes</option>
</field>
Sla de wijziging op.
4. Open het bestand /templates/beez_20/index.php en zoek naar de tekst
Code:
// get params
. Zet daar een nieuwe regel eronder het volgende neer:
Code:
$system_output  = $this->params->get('system_output');
5. Zoek in hetzelfde bestand naar de tekst
Code:
<!-- end header -->
en zet daaronder in een nieuwe regel het volgende neer:
Code:
<?php if ($this->params->get('system_output')==1): ?>
6. Zoek weer in hetzelfde bestand naar de tekst
Code:
<!-- end contentarea -->
en zet in een nieuwe regel eronder het volgende neer:
Code:
<?php endif; ?>
7. Zoek nu naar de tekst
Code:
<!-- all -->
en zet in een nieuwe regel eronder het volgende neer:
Code:
<?php if ($this->params->get('system_output')==1): ?>
8. Zoek nu naar de regel '<jdoc:include type="modules" name="debug" />'en zet DAARBOVEN in een nieuwe regel het volgende neer:
Code:
<?php endif; ?>
Sla het index.php bestand op.

Als je nu naar template beheer gaat in de backend en het Betreffende Beez template opent, dan zie je een nieuwe parameter staan voor 'Show Component'. Zet deze alleen op No voor de homepage.

Je kunt ook een ander template gebruiken voor de homepage. Zoiets als deze twee:
http://www.joomspirit.com/joomla-tem...-screen-3.html

http://www.joomspirit.com/joomla-tem...-screen-1.html

Daar zit ook een module bij voor een supersized achtergrond die het naar mijn mening net even wat mooier doet dan bgmax.

groet,
Chantal
webcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2013, 16:14   #7
adje

adje's Avatar

naast de waardevolle suggesties van Chantal en Lianne kun je, als je met yootheme of joomlart templates werkt (en een paar afgeleiden daarvan die van hetzelfde framework gebruikmaken, warp, t3 enz.) ook een lege begintemplate maken door een nieuwe style aan te maken, met 'system output' op 'no te zetten. Die nieuwe style zet je dan als default en wijs je toe aan 'home'. De bestaande style wijs je aan de rest van de menu-items toe.
Je hebt dan de 'blank template' component niet meer nodig.
Bgmax blijft dan wel nodig, maar dat is zo'n klein programmaatje (131 kB) dat het geen extra belasting betekent.
Zie anovo.nl waar het horizontale blok nu verdwenen is (yootheme glass template). Ook responsive.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ad

Laatst aangepast door adje : 8 juni 2013 om 16:15.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:08.