Ga Terug  

Notities

Overig (3.0-3.x) Weet je nog niet of Joomla! wat voor jou is? Stel hier je vragen. Ook alle andere algemene vragen kun je hier plaatsen.

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 23 december 2016, 12:46   #1
xennex81

Bedankjes gegeven: 0
Bedankjes ontvangen: 0
Standaard joomla in subdirectory

Hoi,

Ik wilde eigenlijk gewoon een artikel schrijven en online zetten.

Maar ja dat gaat dan natuurlijk weer niet zo snel ;-).

Ik had vroeger... enfin.

Weet niet of het nog zin heeft nu, maar...

Ik had ooit een magazine van PCM geloof ik met een DVD erbij of CD met Joomla iets erop. Die ben ik helaas kwijt maar dat was een beetje mijn basis om mee aan de slag te gaan. .

En ergens heb ik nog steeds het gevoel dat ik die basis nodig heb dus dat is een beetje ... kut.

Maar misschien kan ik het op deze manier 'recoveren'.

Ik ging gister met Drupal aan de slag. Het begin was niet zo erg maar toen kwam het feit dat Drupal zich niet laat installeren in een sub-directory zonder dat aan de buitenwereld te laten zien, mensen probeerden dat in Drupal 7 met redelijk success, maar in Drupal 8 is dat dus onmogelijk omdat de devs het expres onmogelijk hebben gemaakt.

Vervolgens ging ik, soort van web-ontwikkelaar-in-spe als ik ben, kijken of ik niet een module kon schrijven. Maar de text-input filter voorbeelden van Drupal 7 werkten niet alleen dat kostte me nogal wat tijd om achter te komen.

Blijkt dat ze het maken van plugins 30x moeilijker hebben gemaakt in Drupal 8 . Opeens moet je een hele site structuur hebben voor je plugin etc. Eerst wist ik al niet dat een .yml file verplicht was (YAML) want dat stond eigenlijk nergens, en uren later had ik nog steeds niks wat werkte behalve dat mijn plugin wel gezien werd door het systeem. Hij deed alleen niks.

Vervolgens heb ik gewoon de directories "core" "modules" "themes" gesymlinked naar de bovenligende directory (document root) + index.php en toen werkte opeens alles gewoon zoals ik het wilde. Maar ik had er al geen zin meer in.

Halve dag aan verspild en ik moet het niet te hard zeggen, maar het is weer zo'n programma waarvan de ontwikkelaars vinden dat je het niet op een bepaalde manier moet gebruiken en dan gaan ze extra hun best doen om dat voor je onmogelijk te maken.

Ja en ik heb wel wat scheldwoorden voor dat soort mensen... .

Dit is iets wat in WordPress bijvoorbeeld gewoon onmiddellijk mogelijk is, helemaal niet moeilijk, wordt ondersteund, is informatie over. Drupal, niets.

Zonder dat ik hier mensen dus wil schofferen, is mijn vraag .

Eigenlijk is mijn vraag gewoon of ik dit in Joomla mogelijk kan maken, als je het niet erg vindt.

In principe kun je....

Bijv. op de site draait ook /phpmyadmin. Als ik Drupal in / plaats dan moet ik /phpmyadmin dus tussen de Drupal dingen zetten en dat is niet zo fijn.

Dat kun je dan wel weer oplossen door in de Apache configuratie /phpmyadmin te herschrijven naar een andere directory. Dan is je feitelijke document_root dus drupal dinges, maar dat is dan een subdirectory van je main site folder, en je main site folder bevat dan die andere dingen ook, maar daar kom je bij doordat je elke andere folder of file via Apache daarheen stuurt expliciet, via de apache configuratie, dus niet omdat het zo werkt via subdirectories.

Dat vind ik gewoon vermoeiend. Niet zo'n mooie setup. Hoe meer apache configuratie er nodig is, hoe vermoeiender het eigenlijk is.

Want daar gaat alles eerst 30x fout voordat het werkt...

Maar goed de vraag is dus of dit met joomla wel mogelijk is:

/
/joomla/
/phpmyadmin/
/etc/

Herschrijf in Apache / naar /joomla/index.php
Alle bestanden die niet bestaan worden herschreven naar /joomla/bestand als dat wel bestaat.
Alle bestanden die nergens bestaan worden ook herschreven naar /joomla/index.php?blaa

En dat is dan de setup. Meer dan dat is er niet nodig normaal gesproken, als Joomla er tenminste mee akkoord is dat haar bestanden liggen in /joomla en niet in /.

Kan dit simpel gezegd?

---------- Bericht toegevoegd op 23 december 2016 om 12:45 ---------- Vorige bericht was op 23 december 2016 om 12:39 ----------

Ik heb overigens de Joomla magazines 2012 en 2013 besteld . Ik hoop dat dat nog steeds een beetje relevant is. Groetjes.

---------- Bericht toegevoegd op 23 december 2016 om 12:46 ---------- Vorige bericht was op 23 december 2016 om 12:45 ----------

Een forum wat trouwens berichten toevoegt aan vorige berichten daar blijf ik niet zo lang, maar daar niet van.
xennex81 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 12:55   #2
Rondeb

Rondeb's Avatar

Leeftijd: 40
Bedankjes gegeven: 77
Bedankjes ontvangen: 376
Standaard Re: joomla in subdirectory

Hallo,

welkom hier!

Uitgepakte joomla site in sub directory plaatsen en de rest spreekt voor zich.

http://www.joomlain24dagen.nl/

Groeten Ron
Rondeb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 13:03   #3
hvdmeer
Moderatorteam
Gebruikersgroep Arnhem & Nijmegen

hvdmeer's Avatar

Bedankjes gegeven: 108
Bedankjes ontvangen: 432

Over je laatste opmerking, dat doet VBulletin automatisch, daar kan ik niks aan veranderen. Onze nieuwe website is bijna af en daar gebruiken we geen VBulletin meer.

J! doc-vertaler, J! patch tester, JUG-organisator, moderator
Eigen site: http://www.hierbenikthuis.nl en van mijn loopgroep: http://www.loopgroep-arnhemia.nl
Beetje over mij: http://hierbenikthuis.nl/prive/over-mij
Reageert op DM alleen op zaken die niet op het forum geplaatst kunnen worden.
hvdmeer is offline Stuur een bericht via Skype™ naar hvdmeer   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 14:18   #4
xennex81

Oh, dat is mooi. Ik kan daar wel wat aan veranderen hoor . Ik bedoel, in principe kan ik dat . De hoeveelheid geklooi die ik gedaan heb met WordPress . Het enige nadeel is automatische updates die alles weer ongedaan maken :P.

@Rob: weet je dat zeker? Die pagina zegt niets over hoe de website opeens toegankelijk gaat zijn onder domein.com/ terwijl je geïnstalleerd heb in domein.com/joomla/

Ik vertrouw dat niet zomaar gelijk. Je hebt namelijk altijd Apache herschrijf regels nodig voor zoiets, en daar staat überhaupt niets over vermeld.

"Selecteer nu alle uitgepakte Joomla-3-bestanden en sleep deze naar de webserver, om precies te zijn naar de root-folder van jouw website."

Maar het moet dus in een subdirectory en de subdirectory moet onzichtbaar zijn voor de gebruiker?

Niet om ondankbaar te zijn hoor . Maar ik weet niet of het het antwoord is op de vraag. Ik weet genoeg van deze dingen om te weten dat het niet zo makkelijk is.

Prettige pagina trouwens! Veel beter nog dan dat Magazine wat ik eerst had! (Maar ik wil het terug ). Heel prettige tutorial ja, dank je wel.
Oud 23 december 2016, 14:29   #5
Youll

Bedankjes ontvangen: 1

Misschien handig om nu een keer een concrete vraag te stellen? Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp echt niet wat je nu wilt bereiken.
Youll is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 14:32   #6
xennex81

Deze pagina:

http://mashtips.com/how-to-redirect-...mla-subfolder/

Zegt het volgende:

Code:
REWRITECOND %{HTTP_HOST} ^(WWW.)?DOMAIN.COM$
REWRITECOND %{REQUEST_URI} !^/JOOMLA/
REWRITERULE ^(.*)$ /JOOMLA/$1
REWRITECOND %{HTTP_HOST} ^(WWW.)?DOMAIN.COM$
REWRITERULE ^(/)?$ JOOMLA/INDEX.PHP [L]
Dat moet niet in hoofdletters, beetje stom.

Maar dat kan nooit afdoende zijn tenzij Joomla automatisch haar eigen links ook aan past. En dat doet deze code niet. Deze code stuurt alleen alle requests door naar Joomla zodat alles in /joomla/ eindigt zonder dit verder echt te verbergen. Ja de eerste aanroep wordt verborgen maar zodra Joomla een eigen link produceert misschien niet meer!

In Drupal was het zo dat ik het dus wel heel makkelijk voor elkaar kreeg dat de site het deed in de root maar hij had moeite met het kunnen scannen van directories aangezien zijn locatie niet was wat hij dacht dat het was. Dat scannen gebeurt niet met HTTP calls maar gewoon op het bestandssysteem. Dus hij kon bijvoorbeeld niet alle CSS bestanden vinden om dat te kunnen "categoriseren" of "listen".

Voor eigen gebruik. Echter, directe links (die dus feitelijk onjuist waren) werkten weer wel (omdat ze werden herschreven). Dus zodra die .js bestanden of .css bestanden gecached waren, had ik ze niet meer nodig. Maar na het herbouwen van de cache deed het het niet meer. Aanvankelijk.

Dat zal ongetwijfeld met Joomla ook kunnen dat is niet zo moeilijk maar het is niet de mooiste oplossing.

---------- Bericht toegevoegd op 23 december 2016 om 14:32 ---------- Vorige bericht was op 23 december 2016 om 14:31 ----------

Citaat:
Origineel geplaatst door Youll Bekijk Bericht
Misschien handig om nu een keer een concrete vraag te stellen? Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp echt niet wat je nu wilt bereiken.
Meneer of mevrouw ik heb 4 posts hier ;-).

De vraag is al concreet als je het niet erg vindt.

Joomla in een subfolder maar zichtbaar alsof hij in de root staat.
Oud 23 december 2016, 15:45   #7
Rondeb

Rondeb's Avatar

Leeftijd: 40
Bedankjes gegeven: 77
Bedankjes ontvangen: 376

Dus je wilt een website in subdomein maar moet bereikbaar zijn via hoofddomein?

En je zegt dat de site onzichtbaar voor gebruiker moet zijn, dus niet zichtbaar op subdomein URL?

Groeten Ron
Rondeb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 18:26   #8
xennex81

Nee nee nee vriend. Een subdomein is niet hetzelfde als een subdirectory.

Ik heb het woord subdomein nooit gebruikt. Laat maar gewoon .

Ik heb ook niet gezegd dat de site onzichtbaar moet zijn. Sterker nog het maakt me niet uit of de "echte" url (in de subfolder) toegankelijk is (liever niet eigenlijk maar boeit weinig) maar ik heb alleen gezegd dat:

- http://domein.com/ verwijst intern naar http://domein.com/subfolder/

En bovenal:

- Als je in Joomla links hebt naar allerlei dingen, dan moeten die verwijzen naar http://domein.com/* en niet naar http://domein.com/subfolder/* en dát is het heikele punt.

De rest is makkelijk.

Laatst aangepast door xennex81 : 23 december 2016 om 18:34.
Oud 23 december 2016, 18:33   #9
adje

adje's Avatar

Bedankjes gegeven: 196
Bedankjes ontvangen: 1.040

Citaat:
Origineel geplaatst door xennex81 Bekijk Bericht
Nee nee nee vriend. Een subdomein is niet hetzelfde als een subdirectory.

Ik heb het woord subdomein nooit gebruikt. Laat maar gewoon .
Wat wl je dan wel?
adje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2016, 18:37   #10
xennex81

Wat ik dus in Drupal aan het doen was was een module schrijven (of proberen te schrijven) die elke uitgaande link zou aanpassen. Ik heb dat al eens eerder gedaan in WordPress (min of meer) en is niet zo heel moeilijk. Maar wel als dat het eerste is wat je met een site moet doen terwijl je hem nog niet eens draaiend is. Dan is er weinig plezier aan omdat je nog nergens van kunt genieten in de tussentijd.

---------- Bericht toegevoegd op 23 december 2016 om 18:37 ---------- Vorige bericht was op 23 december 2016 om 18:36 ----------

Citaat:
Origineel geplaatst door adje Bekijk Bericht
Wat wl je dan wel?
Gewoon wat er staat. En ik heb het bericht nog aangepast overigens, sorrie, had je reactie nog niet gezien.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:07.