Ga Terug  

Vertalingen (2.5) Plaats hier je vragen en/of opmerkingen over de Nederlandse vertaling van Joomla! 2.5

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 30 juni 2012, 22:27   #1
emel

Leeftijd: 36
Bedankjes gegeven: 23
Bedankjes ontvangen: 3
Standaard na taalinstellingen broken links

hi

heb nogal wat problemen bij het gereedmaken van meertalige site.

na de menu's gekopieerd te hebben in de nieuwe taalmenu's, lijken veel pagina's het niet meer te doen

www.hoeverott.nl

alle taalinstellingen en plugins uitgezet, maar nog altijd blijven de 404 errors...

heeft iemand tips voor me?

dank
emel
emel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 23:10   #2
Marijke
Teamleider Taalteam
Gebruikersgroep Enschede

Marijke's Avatar

Leeftijd: 50
Bedankjes gegeven: 455
Bedankjes ontvangen: 1.467
Standaard Re: na taalinstellingen broken links

Wellicht even handig om te vertellen hoe je de site meertalig probeert te maken, dan bedoel ik:
Gebruik je een extensie of de ingebouwde core mogelijkheid van Joomla?
Hoe en wat heb je precies gedaan.

Je hebt het over kopiëren van de menu's. Er vanuitgaande dat je de core mogelijkheid gebruikt, verwijzen de menu-items nu wel naar de items die op de juiste taal zijn ingesteld? 404 errors zijn vaak een gevolg van niet de juiste taal ingesteld te hebben.

Documentatie over de meertalige website in 2.5 vind je hier:
http://help.joomlacommunity.eu/jooml...joomla-25.html

Wijsheid is weten wanneer je dom mag zijn.
Teamleider Taalteam JoomlaCommunity | Joomla Bug Squad Member | Joomla Translation Teams Member
Joomla Translation Coordination Team Member | JSST | OSM Board Member
Twitter | Flickr
Marijke is offline Stuur een bericht via Skype™ naar Marijke   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2012, 12:44   #3
emel

thanx marijke

ik heb het e.e.a. weer hersteld.Het kopiëren van de menu items (ik gebruik idd de core functionaliteit meertaligheid), deed ik niet correct, m.a.g. dubbele aliassen en dan raakt joomla in de knoop volgens mij.

is toch iets complexer dan gedacht... indien ik 3 talen heb (waarvan NL de standaard taal) moet ik dan alsnog een 4e boom creeren met de NL taal? (aangezien de standaard boom ingesteld staat op "Alle". Als ik dit niet doe, kan ik niet meer terug naar de NL taal zodra je de taal hebt aangepast in iets anders dan NL, of zie ik dat verkeerd?

Deze webinar doet dat niet:
http://www.youtube.com/watch?v=gnhVV...eature=related

bij het dupliceren van artikelen/categorieen wil ik een nieuwe hoofdcategorie aanmaken van de desbetreffende taal, aan te raden of.... ?

thanx

Laatst aangepast door emel : 1 juli 2012 om 12:54.
Oud 1 juli 2012, 18:45   #4
Marijke
Teamleider Taalteam
Gebruikersgroep Enschede

Marijke's Avatar

Ja dan gaat er toch iets mis.
Ik weet niet of je het niet goed begrepen hebt vanuit het webinar (ik heb niet de hele video bekeken, 1 uur duurt me iets te lang) maar ik raad je toch aan om even goed het artikel waarnaar ik een link heb geplakt hierboven te lezen.

Menu's:
Je hebt wanneer je 3 talen hebt dus minimaal 4 menu's nodig:
1. Menu voor 'Alle' talen, deze heeft alleen een menu-item nodig dat is ingesteld op alle talen, verder niet in principe. Dus niet de hele boom zoals jij denkt. Dit menu is ook niet bedoeld voor de standaard ingestelde taal! Je hoeft zelfs geen menu module voor dit menu te maken en te publiceren. Het is alleen belangrijk dat er een standaard menu-item dat is ingesteld op alle talen aanwezig is. Je hoeft er verder niets mee te doen
2. Voor de talen maak je voor iedere taal een menu waarin de menu-items naar de diverse pagina's die overeenkomen met de items in de talen. De menu-module stel je ook in op de overeenkomende taal waardoor deze enkel getoond wordt op de pagina van die taal.

Wanneer je dan menu-items kopieert naar een andere taal kunnen deze ook gewoon dezelfde alias gebruiken. Dit kan alleen als ze ook op een taal zijn ingesteld. Vandaar dat het bij jou misgaat als je ook dezelfde menu-items ingesteld hebt op 'alle' talen.

Lees ook het onderdeel structuur in het artikel waarnaar ik in mijn vorige bericht linkte als je niet wilt verdwalen naarmate de site groter wordt. Het is dus zeker aan te raden om een nieuwe hoofdcategorie per taal aan te maken. Vervolgens kopieer je alle onderliggende categorieën in de nieuwe categorie en kan je gelijk in de batch verwerking de juiste taal instellen.

Teamleider Taalteam JoomlaCommunity | Joomla Bug Squad Member | Joomla Translation Teams Member
Twitter | Flickr
Marijke is offline Stuur een bericht via Skype™ naar Marijke   Met citaat antwoorden
De volgende leden bedanken Marijke voor dit nuttige bericht:
emel ( 2 juli 2012)
Oud 4 juli 2012, 16:15   #5
emel

absoluut bruikbare tips en ben zo goed als ingericht. welnu, in mijn "alle talen menu" heb ik slechts 1 item, de homepage. Kijk ik op de homepage, dan zie ik ook slechts 1 menu item, wat niet de bedoeling is.

hier zit ik nog even vast mee.

thanx
emel
Oud 4 juli 2012, 21:02   #6
Marijke
Teamleider Taalteam
Gebruikersgroep Enschede

Marijke's Avatar

Het is ook niet de bedoeling dat je dat menu verder gebruikt.
Je gebruikt de talen-menu's, dus zorg dat je menu modules maakt voor iedere taal die je ook instelt op dat menu (rechts in de opties van de module geef je aan welk menu!)
Vervolgens zorg je dat de module ook ingesteld is op de overeenkomende taal, en wijs je de module toe aan de juiste pagina's (of alle).
Lees het artikel er nog eens nauwkeurig op na, hierboven had ik dit ook al aan in punt 2.

Twitter | Flickr
Oud 4 juli 2012, 22:59   #7
emel

Marijke bedankt. ben toch bang dat er iets mis is.

met 4 menu modules: alle, nl, de, en, die hangen aan de juiste talen zie ik toch geen menu in de eigen taal nadat ik op de desbetreffende taalvlag heb geklikt.

helemaal zorgen baart de Engelse taal, die direc teen 404 geeft bij keuze. alle taalcodes en plugins zijn ok en actief. alle categorieen zijn gedupliceerd. als tesje de homepages in de desbetreffende talen aangemaakt.... kom nu niet meer verder..... m.n. het niet verschijnen van het juiste menu is zorgwekkend.

template is vertex van shape5, waar je ook nog je standaard menu (module) kunt kiezen. In dit geval "menu alle talen". verander ik dit in bv het nederlandse module menu en klik op save, staat het weer terug op "alle talen".... bijkomende bug of ....?

:/
thanx alvast
emel
Oud 5 juli 2012, 01:32   #8
Marijke
Teamleider Taalteam
Gebruikersgroep Enschede

Marijke's Avatar

Dat template is helemaal niet geschikt voor een meertalige website want er moet per taal dus een andere menu module geladen worden, met andere woorden er is geen standaard menu module.
Dat de template bovendien niet de geselecteerde module opslaat is een bug in het template naar mijn mening. Ik zou dat deel er uitslopen denk ik en er een normale module positie van maken. Het menu is gemakkelijk ook in dezelfde stijl te verwezenlijken met een menu extensie zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.joomlack.fr/en/joomla-extensions/maximenu-ck

Dat de Engelse homepage niet werkt kwam om dat het artikel in een categorie stond die niet (meer?) bestaat.

Twitter | Flickr
Oud 12 juli 2012, 09:37   #9
emel

na wat zoeken kwam ik bij deze post.... mochten iemand ook shape5 gebruiken.

http://www.shape5.com/component/opti...topic,21472.0/

So after a while, ive managed to get it working. Just edit the shape5_vertex/vertex/s5flex_menu/default.php and past before 'S5modMainMenuHelper::S5buildXML($menu_params, $s5_menu_type);' :
Code:
$lang =& JFactory::getLanguage();
$langTag = $lang->getTag();

$langTag = explode('-', $langTag);

switch($langTag[1])
{
case 'UA' :
$s5_menu_type="ua-main-menu";
break;

case 'RU' :
$s5_menu_type="ru-main-menu";
break;
}

(lijkt me dat je hier de talen die je zelf gebruikt moet invoegen)

---------- Bericht toegevoegd op 12 juli 2012 om 09:37 ---------- Vorige bericht was op 5 juli 2012 om 10:25 ----------

helaas ook deze tweak helpt niet. vraag me af of iemand deze template meertalig heeft gekregen.... ?
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:45.